Zen Buddhismens Œndelighed

 

Tim Pallis

 

 

Ordet Œndelighed har en klang af en kristen mŒde at v¾re religi¿s pŒ, som umiddelbart lyder lidt fremmed i en zen buddhists ¿re. NŒr man taler om Œnd i Vesten, t¾nker man ofte pŒ en s¾rlig humanistisk dannelse, som ikke beh¿ver at begr¾nse sig til en religi¿s tro.

 

nd kan v¾re en dyb intellektuel, poetisk, litter¾r, filosofisk eller musisk indsigt i livet, hvor en stor viden ikke skelnes fra visdom. Denne mŒde at betragte det Œndelige pŒ er ganske fremmed for zen Buddhismen.

 

I den kristne livs forstŒelse bruges ordet Œndelighed pŒ en indforstŒet mŒde for at henvise til noget i ens tro, som er en Œndelig forstŒelse af tilv¾relsen. Her har man at g¿re med en vis Œndelig verden, som er et hinsides, hvor treenigheden har hjemme.

 

NŒr jeg siger det, er det selvf¿lgelig en meget eksoterisk og overfladisk forstŒelse af treenigheden. Man kunne sagtens finde en mere esoterisk forstŒelse, som tilmed har stor lighed med den buddhistiske treenighed.

 

Det hinsidige kaldes i religionerne det transcendente. Den Œndelige verden er transcendent. Det er noget vi mennesker muligvis stifter bekendtskab med efter dette liv er omme, og det er noget, som h¿rer eskatologien til.

 

Denne mŒde at tro pŒ er ganske fremmed for en zen Buddhist. Den folkelige og institutionaliserede zen buddhisme har pŒ den anden side et hinsides, som man kan tro pŒ eller lade v¾re. Men i zen teksterne kommer det ikke til udtryk.

 

ndelighed kan v¾re evnen til at kunne udtrykke sin tro f.eks. at den transcendente verden har stor indflydelse pŒ bŒde dette liv og det hinsides liv efter d¿den. Dette udtryk kan tage mange former. Det kan v¾re en stilf¾rdig samtale mellem to hjerter. Det kan ogsŒ v¾re et fint formuleret verbalt udtryk for ens tro, som enten er teologisk, filosofisk, litter¾rt eller poetisk.

 

Men det kan sŒ sandelig ogsŒ v¾re et kunstnerisk udtryk som Bachs musik eller Chagalls malerier. Denne mŒde at v¾re Œndelig pŒ kendes ogsŒ i zen Buddhismen, f.eks. i zen ¾stetikken, som omfatter bŒde billedkunst, havekunst og te kulturens mange udtryk. Men man kan mŒske synes at zen ¾stetikken blot er et lille hj¿rne af den ¾stetiske kultur i Japan og derfor ikke rigtigt det sande udtryk for Œndelighed i zen.

 

Buddhismen har mange skoler og traditioner, men der er en f¾lles kerne, som drejer sig om frelsel¾ren, som i buddhismen er en befrielsesl¾re. Buddhismens mange retninger er meget forskellige med hensyn til tro og Œndelighed.

 

Der er i h¿j grad et hinsides i de mere folkelige traditioner i buddhismen som f.eks. Jodo buddhismen i Japan. I denne tradition befinder Amida Buddha sig i Tushita himlen, hvorfra han har lovet at befri alle levende v¾sner. Her befinder sig ogsŒ fremtidens buddha Miroku, som bliver den n¾ste buddha pŒ jorden.

 

I mellemtiden tilbedes bodhisattvaen Jizo, som hj¾lper b¿rn og vejfarende ud af farlige situationer, og som ogsŒ er i stand til at hj¾lpe stakler ud af helvede. Troende japanere har et dybt Œndeligt forhold til denne folkek¾re bodhisattva. Her kan zen buddhisterne ikke v¾re med, fordi de ikke har troen pŒ et hinsides eller en ydre magt.

 

Zen buddhismen i Japan har mange forskellige templer og klostre, som hver is¾r har forskellige historiske traditioner. Der er tre forskellige zen sekter, som hver har mange templer spredt ud over landet. Hvert st¿rre tempelkompleks har et kloster, hvor de unge munke tr¾nes i at praktisere zens s¾rlige mŒde at leve pŒ. Der er zen mestre til at vejlede dem i klostrene.

 

Da de buddhistiske templer i Japan ikke er statsst¿ttede kommer den v¾sentlige ¿konomiske kilde fra de familier ude i byen, som har gravsteder indenfor templets mure. Det er altsŒ folket som holder templerne k¿rende. Og folket tror for det meste pŒ et liv efter d¿den, mŒske mange liv.

 

Derfor hersker det pudsige forhold, at der for de mennesker, som st¿tter templet, findes en Œndelig verden eller et hinsides, mens zen mesteren ikke n¿dvendigvis tror derpŒ. Nogle af dem tror ganske vidst ogsŒ pŒ reinkarnation og pŒ himle i det hinsides og et helvede dernede. Men de Ófuldt opvŒgnedeÓ mestre tror ikke pŒ, at det transcendente er adskilt fra det jordiske.

 

Den Œndelige verden er altsŒ denne verden, for den som selv har erfaret eller opdaget, hvad Buddhas opvŒgnen er. Dette skal ikke forstŒs som panteisme, for det transcendente og det immanente er to forskellige mŒder at opfatte Œndelighed pŒ. De er bare ikke adskilte. Intet er adskilt i zen buddhismen. Det t¿r jeg godt kalde for zen buddhismens Œndelighed.

 

Zen buddhismen er kun en af mange buddhistiske retninger, som gennem historien er kommet til Japan fra Indien og Kina. De enkelte buddhistiske retninger hviler pŒ helt forskellige buddhistiske skrifter og deres religi¿se praksis er ogsŒ meget forskellige. Her vil jeg blot fremh¾ve to forskellige Œndelige holdninger, som tilsyneladende er mods¾tninger. Den ene er tariki vejen og den anden jiriki vejen.

 

Tariki betyder en ydre magt eller kraft, som befrier mennesker for den mangelsygdom det er, at have en ulidelig f¿lelse af at mangle noget. Tariki er vejen ud af denne smerte og troen pŒ, at Amida Buddha i sin medf¿lelse med vore lidelser befrier os fra disse, sŒfremt vi reciterer: ÓNamu Amida Bu, Namu Amida Bu...Ó. Det er en god praksis, som virker umiddelbart. Den er for almindelige mennesker, som ikke stiller skeptiske eller filosofiske sp¿rgsmŒl.

 

Jiriki vejen er derimod for de mennesker, som har mange eksistentielle dilemmaer at k¾mpe med. Jiriki betyder ved egen magt eller kraft. Her er det Óhin enkelteÓ som selv mŒ befri sig for sin lidelse. Der er ganske vist lidt vejledning fra zen mesteren, som stiller Žn et sp¿rgsmŒl, som det er umuligt at svare pŒ. For at befri sig for sin mangelsygdom mŒ man nemlig vise ham, hvad der er ens egentlige natur eller "oprindelige ansigt f¿r ens for¾ldre blev f¿dt."

 

Det snedige ved Zen tr¾ningen er, at man efter lang tids Óegen hj¾lpÓ finder ud af det umulige i opgaven. Man kan ikke befri sig selv, thi troen mangler. Det er ligesom den kristne konfirmand (en gerundiv), som ikke er en konfirmant, fordi han ikke selv kan bekr¾fte sin dŒbs pagt. Det er kun Gud, som kan bekr¾fte.

 

Det er altsŒ kun Amida Buddha, som kan befri. Derfor siges det, at der, hvor jiriki oph¿rer, der begynder tariki. Her stŒr vi sŒ atter med den kendsgerning at jiriki ikke er adskilt fra tariki. Dette er igen et eksempel pŒ zen buddhismens Œndelighed.

 

F¿lelsen af afmagt, og at der ingen fortjeneste er af ens bestr¾belser, er formuleret i den fundamentale koan af zen mesteren ShinÕichi Hisamatsu (1889-1980): ÓNŒr alt hvad du g¿r, ikke duer, hvad g¿r du sŒ?Ó Dette er ikke langt fra Martin Luther og Kierkegaards kristendom. Kristendommen og zen buddhismen har, sŒ vidt jeg kan se, en f¾lles eksistensteologisk metafysik.

 

Ordet ÓŒndÓ svarer i zen buddhismen til det japanske ord kokoro, som i det japanske sprog bruger det kinesiske ord shin i ordsammens¾tninger som f.eks. ordet mu-shin (ubevidst).  Kokoro er lige sŒ sv¾rt at forstŒ og overs¾tte som ordet ÓŒndÓ. Japanerne bruger det som et ord for ÓbevidsthedÓ, ÓsindÓ eller ÓhjerteÓ og er ikke tilfredse med dets uklare betydning.

 

Derfor har jeg h¿rt, at der engang var en japansk filosof, som mente, at tyskerne havde et ord, som d¾kkede bedre, nemlig ordet ÓgeistÓ. Og det er jo lidt morsomt, at ord som ÓgeistÓ, ÓspiritÓ eller ÓŒndÓ pludselig i Japan bliver synonymt med kokoro.

 

Disse sproglige vanskeligheder kan blive endnu mere komplicerede, for det japanske tegn for ordet ÓkiÓ (energi), som f.eks. indgŒr i ordet ta-riki (magt eller kraft), overs¾ttes i reglen ogsŒ med enten det gr¾ske ord ÓpneumaÓ eller det latinske ord ÓspiritÓ, som pŒ dansk betyder ÓŒndÓ.

 

I alle religioner vil der v¾re store vanskeligheder sprogligt set med at forstŒ, hvad Œnd eller Œndelighed egentlig talt er. Og det er faktisk det zen buddhismens tr¾ning og praksis gŒr ud pŒ - at opdage ens egentlige natur, som er synonymt med ord som ÓbevidsthedÓ, ÓsindÓ, ÓhjerteÓ eller ÓŒndÓ. Det er dette, som er Buddhas opvŒgning.

 

Kender man denne egentlige natur, har man ogsŒ fundet sin virkelige identitet. Zen buddhismen Œndelighed eller spiritualitet er for den s¿gende at l¾nges efter at kende sin buddhanatur, som er en f¾llesn¾vner for alle levende v¾sner. Jeg n¾vnte tidligere, at intet er adskilt i zen, dermed indgŒr bŒde den organiske og uorganiske verden i buddhanaturen, som alle tings egentlige natur.

 

For den ÓvŒgne mesterÓ er Œndelighed at se alle ting i et ikke-dualistisk perspektiv og dagligt at virke i denne situationstotalitet, hvor der ingen adskillelse er mellem subjekt og objekt, bevidst og ubevidst, indre og ydre og du og jeg. Det er en virkelighed, hvor omverdensproblemet er l¿st, fordi der ikke i virkeligheden findes nogen ÓomverdenÓ. Det er det samme som Kristus bevidsthedens Óego eimiÓ, som Jesus blev korsf¾stet for at sige han var, fordi det er Guds navn.

 

Bevidsthedsrummet er universelt og dette store tomme rum er fyldt med sansernes og tankernes bevidsthedsindhold, som tilsammen er den egentlige virkelighed. Denne virkelighed er den nuv¾rende bevidste situationstotalitet. Den er bŒde transcendent, fordi bevidstheden er transcendent, og immanent, fordi bevidsthedsindholdet ikke er adskilt fra bevidsthedsrummet.

 

En sŒdan virkelighedsforstŒelse vil jeg kalde Œndelighed. ndelighed i zen buddhismen er derfor i hvert ¿jeblik at v¾re fuldt bevidst eller opm¾rksom pŒ alle de smŒ ting, som livet er fuldt af. Der er ogsŒ at fungere og arbejde uselvbevidst i alle livets forhold - at v¾re Žt med det man t¾nker og g¿r.