Zen
Buddhismens Œndelighed
Tim
Pallis
Ordet Œndelighed har en klang af en kristen mŒde at v¾re
religi¿s pŒ, som umiddelbart lyder lidt fremmed i en zen buddhists ¿re. NŒr man taler om Œnd i Vesten, t¾nker man ofte
pŒ en s¾rlig humanistisk dannelse, som ikke beh¿ver at begr¾nse sig til en
religi¿s tro.
nd kan v¾re en dyb intellektuel, poetisk, litter¾r,
filosofisk eller musisk indsigt i livet, hvor en stor viden ikke skelnes fra
visdom. Denne mŒde at betragte det Œndelige pŒ er ganske fremmed for zen Buddhismen.
I den kristne livs forstŒelse bruges ordet Œndelighed pŒ en
indforstŒet mŒde for at henvise til noget i ens tro, som er en Œndelig
forstŒelse af tilv¾relsen. Her har man at g¿re med en vis Œndelig verden, som
er et hinsides, hvor treenigheden har hjemme.
NŒr jeg siger det, er det selvf¿lgelig en meget eksoterisk
og overfladisk forstŒelse af treenigheden. Man kunne sagtens finde en mere
esoterisk forstŒelse, som tilmed har stor lighed med den buddhistiske
treenighed.
Det hinsidige kaldes i religionerne det transcendente. Den
Œndelige verden er transcendent. Det er noget vi mennesker muligvis stifter
bekendtskab med efter dette liv er omme, og det er noget, som h¿rer
eskatologien til.
Denne mŒde at tro pŒ er ganske fremmed for en zen Buddhist. Den folkelige og
institutionaliserede zen buddhisme
har pŒ den anden side et hinsides, som man kan tro pŒ eller lade v¾re. Men i zen teksterne kommer det ikke til
udtryk.
ndelighed kan v¾re evnen til at kunne udtrykke sin tro
f.eks. at den transcendente verden har stor indflydelse pŒ bŒde dette liv og
det hinsides liv efter d¿den. Dette udtryk kan tage mange former. Det kan v¾re
en stilf¾rdig samtale mellem to hjerter. Det kan ogsŒ v¾re et fint formuleret
verbalt udtryk for ens tro, som enten er teologisk, filosofisk, litter¾rt eller
poetisk.
Men det kan sŒ sandelig ogsŒ v¾re et kunstnerisk udtryk som
Bachs musik eller Chagalls malerier. Denne mŒde at v¾re Œndelig pŒ kendes ogsŒ
i zen Buddhismen, f.eks. i zen ¾stetikken, som omfatter bŒde
billedkunst, havekunst og te kulturens mange udtryk. Men man kan mŒske synes at
zen ¾stetikken blot er et lille
hj¿rne af den ¾stetiske kultur i Japan og derfor ikke rigtigt det sande udtryk
for Œndelighed i zen.
Buddhismen har mange skoler og traditioner, men der er en f¾lles
kerne, som drejer sig om frelsel¾ren, som i buddhismen er en befrielsesl¾re.
Buddhismens mange retninger er meget forskellige med hensyn til tro og
Œndelighed.
Der er i h¿j grad et hinsides i de mere folkelige
traditioner i buddhismen som f.eks. Jodo
buddhismen i Japan. I denne tradition befinder Amida Buddha sig i Tushita
himlen, hvorfra han har lovet at befri alle levende v¾sner. Her befinder sig
ogsŒ fremtidens buddha Miroku, som
bliver den n¾ste buddha pŒ jorden.
I mellemtiden tilbedes bodhisattvaen
Jizo, som hj¾lper b¿rn og vejfarende ud af farlige situationer, og som ogsŒ
er i stand til at hj¾lpe stakler ud af helvede. Troende japanere har et dybt
Œndeligt forhold til denne folkek¾re bodhisattva.
Her kan zen buddhisterne ikke v¾re
med, fordi de ikke har troen pŒ et hinsides eller en ydre magt.
Zen
buddhismen i Japan har mange forskellige templer og klostre, som hver is¾r har
forskellige historiske traditioner. Der er tre forskellige zen sekter, som hver har mange templer spredt ud over landet. Hvert
st¿rre tempelkompleks har et kloster, hvor de unge munke tr¾nes i at praktisere
zens s¾rlige mŒde at leve pŒ. Der er zen mestre til at vejlede dem i
klostrene.
Da de buddhistiske templer i Japan ikke er statsst¿ttede
kommer den v¾sentlige ¿konomiske kilde fra de familier ude i byen, som har
gravsteder indenfor templets mure. Det er altsŒ folket som holder templerne
k¿rende. Og folket tror for det meste pŒ et liv efter d¿den, mŒske mange liv.
Derfor hersker det pudsige forhold, at der for de mennesker,
som st¿tter templet, findes en Œndelig verden eller et hinsides, mens zen mesteren ikke n¿dvendigvis tror
derpŒ. Nogle af dem tror ganske vidst ogsŒ pŒ reinkarnation og pŒ himle i det
hinsides og et helvede dernede. Men de Ófuldt opvŒgnedeÓ mestre tror ikke pŒ,
at det transcendente er adskilt fra det jordiske.
Den Œndelige verden er altsŒ denne verden, for den som selv
har erfaret eller opdaget, hvad Buddhas opvŒgnen er. Dette skal ikke forstŒs
som panteisme, for det transcendente og det immanente er to forskellige mŒder
at opfatte Œndelighed pŒ. De er bare ikke adskilte. Intet er adskilt i zen buddhismen. Det t¿r jeg godt kalde
for zen buddhismens Œndelighed.
Zen
buddhismen er kun en af mange buddhistiske retninger, som gennem historien er
kommet til Japan fra Indien og Kina. De enkelte buddhistiske retninger hviler
pŒ helt forskellige buddhistiske skrifter og deres religi¿se praksis er ogsŒ
meget forskellige. Her vil jeg blot fremh¾ve to forskellige Œndelige
holdninger, som tilsyneladende er mods¾tninger. Den ene er tariki vejen og den anden jiriki
vejen.
Tariki
betyder en ydre magt eller kraft, som befrier mennesker for
den mangelsygdom det er, at have en ulidelig f¿lelse af at mangle noget. Tariki er vejen ud af denne smerte og troen pŒ, at Amida Buddha i sin medf¿lelse med vore lidelser befrier os fra
disse, sŒfremt vi reciterer: ÓNamu Amida
Bu, Namu Amida Bu...Ó. Det er en god praksis, som virker umiddelbart. Den
er for almindelige mennesker, som ikke stiller skeptiske eller filosofiske
sp¿rgsmŒl.
Jiriki
vejen er derimod for de mennesker, som har mange
eksistentielle dilemmaer at k¾mpe med. Jiriki
betyder ved egen magt eller kraft. Her er det Óhin enkelteÓ som selv mŒ
befri sig for sin lidelse. Der er ganske vist lidt vejledning fra zen mesteren, som stiller Žn et
sp¿rgsmŒl, som det er umuligt at svare pŒ. For at befri sig for sin
mangelsygdom mŒ man nemlig vise ham, hvad der er ens egentlige natur eller "oprindelige
ansigt f¿r ens for¾ldre blev f¿dt."
Det snedige ved Zen
tr¾ningen er, at man efter lang tids Óegen hj¾lpÓ finder ud af det umulige i
opgaven. Man kan ikke befri sig selv, thi troen mangler. Det er ligesom den
kristne konfirmand (en gerundiv),
som ikke er en konfirmant, fordi han
ikke selv kan bekr¾fte sin dŒbs pagt. Det er kun Gud, som kan bekr¾fte.
Det er altsŒ kun Amida
Buddha, som kan befri. Derfor siges det, at der, hvor jiriki oph¿rer, der begynder tariki.
Her stŒr vi sŒ atter med den kendsgerning at jiriki ikke er adskilt fra tariki.
Dette er igen et eksempel pŒ zen
buddhismens Œndelighed.
F¿lelsen af afmagt, og at der ingen fortjeneste er af ens
bestr¾belser, er formuleret i den fundamentale koan af zen mesteren
ShinÕichi Hisamatsu (1889-1980): ÓNŒr alt hvad du g¿r, ikke duer, hvad g¿r du
sŒ?Ó Dette er ikke langt fra Martin Luther og Kierkegaards kristendom.
Kristendommen og zen buddhismen har,
sŒ vidt jeg kan se, en f¾lles eksistensteologisk metafysik.
Ordet ÓŒndÓ svarer i zen
buddhismen til det japanske ord kokoro, som
i det japanske sprog bruger det kinesiske ord shin i ordsammens¾tninger som f.eks. ordet mu-shin (ubevidst). Kokoro
er lige sŒ sv¾rt at forstŒ og overs¾tte som ordet ÓŒndÓ. Japanerne bruger
det som et ord for ÓbevidsthedÓ, ÓsindÓ eller ÓhjerteÓ og er ikke tilfredse med
dets uklare betydning.
Derfor har jeg h¿rt, at der engang var en japansk filosof,
som mente, at tyskerne havde et ord, som d¾kkede bedre, nemlig ordet ÓgeistÓ.
Og det er jo lidt morsomt, at ord som ÓgeistÓ, ÓspiritÓ eller ÓŒndÓ pludselig i
Japan bliver synonymt med kokoro.
Disse sproglige vanskeligheder kan blive endnu mere
komplicerede, for det japanske tegn for ordet ÓkiÓ (energi), som f.eks. indgŒr i ordet ta-riki (magt eller kraft), overs¾ttes i reglen ogsŒ med enten det
gr¾ske ord ÓpneumaÓ eller det latinske ord ÓspiritÓ, som pŒ dansk betyder
ÓŒndÓ.
I alle religioner vil der v¾re store vanskeligheder
sprogligt set med at forstŒ, hvad Œnd eller Œndelighed egentlig talt er. Og det
er faktisk det zen buddhismens
tr¾ning og praksis gŒr ud pŒ - at opdage ens egentlige natur, som er synonymt
med ord som ÓbevidsthedÓ, ÓsindÓ, ÓhjerteÓ eller ÓŒndÓ. Det er dette, som er
Buddhas opvŒgning.
Kender man denne egentlige natur, har man ogsŒ fundet sin
virkelige identitet. Zen buddhismen
Œndelighed eller spiritualitet er for den s¿gende at l¾nges efter at kende sin buddhanatur,
som er en f¾llesn¾vner for alle levende v¾sner. Jeg n¾vnte tidligere, at intet
er adskilt i zen, dermed indgŒr bŒde
den organiske og uorganiske verden i buddhanaturen, som alle tings egentlige
natur.
For den ÓvŒgne mesterÓ er Œndelighed at se alle ting i et
ikke-dualistisk perspektiv og dagligt at virke i denne situationstotalitet,
hvor der ingen adskillelse er mellem subjekt og objekt, bevidst og ubevidst,
indre og ydre og du og jeg. Det er en virkelighed, hvor omverdensproblemet er
l¿st, fordi der ikke i virkeligheden findes nogen ÓomverdenÓ. Det er det samme
som Kristus bevidsthedens Óego eimiÓ,
som Jesus blev korsf¾stet for at sige han var, fordi det er Guds navn.
Bevidsthedsrummet er universelt og dette store tomme rum er
fyldt med sansernes og tankernes bevidsthedsindhold, som tilsammen er den egentlige
virkelighed. Denne virkelighed er den nuv¾rende bevidste situationstotalitet.
Den er bŒde transcendent, fordi bevidstheden er transcendent, og immanent, fordi
bevidsthedsindholdet ikke er adskilt fra bevidsthedsrummet.
En sŒdan virkelighedsforstŒelse vil jeg kalde Œndelighed.
ndelighed i zen buddhismen er derfor
i hvert ¿jeblik at v¾re fuldt bevidst eller opm¾rksom pŒ alle de smŒ ting, som
livet er fuldt af. Der er ogsŒ at fungere og arbejde uselvbevidst i alle livets
forhold - at v¾re Žt med det man t¾nker og g¿r.